30 dec, 2009
De dameswedstrijd kreeg op de 5 km een vertrouwde winnares in de persoon van Brigit Landewe. De atlete uit Boekelo was meerdere malen succesvol in de Vjennecros. De moeder van een groot sportgezin was opnieuw veel te sterk voor de concurrentie en won afgetekend de 5 km. Op de 10 km was er de verrassende aanwezigheid van de nationale top loopster Marieke Falkmann. Falkmann wordt getraind door de Groningse trainer Eddy Kiemel. “ Ik was hier toch op familiebezoek en dus was het een leuke gelegenheid om even een trainingsloopje te doen” aldus Falkmann. Falkmann gebruikte de eerste ronde voor de opwarming en was daarna in de juiste cadans voor een opmars in het mannenveld. Ze won met grote voorsprong op de nummer twee Hilde Pape. Falkmann keek terug op een wisselend 2009. “Ik word tweede bij het nationaal kampioenschap 5000mtr door een sprint nederlaag”. De afgelopen weken had ze geïnvesteerd in de cross trainingen. “Ik had mij graag gekwalificeerd voor het EK cross in Dublin en baal er vreselijk van dat dat niet gelukt is”. Ze won in de Warandeloop wel in haar categorie de cross maar toonde volgens de bondscoach Grete Koens niet genoeg vorm voor een selectie. Een hard gelag voor de studente bewegingwetenschappen die maanden training zag vervliegen. Als juniore plaatste ze zich moeiteloos voor de EK cross en ook het EK baan. "De vorm is nu redelijk voor de Sylvestercross in Soest aldus Falkmann. Ik ga daar mee doen aan de korte cross" .Falkmann zal in 2010 ook deelnemen aan het nationaal kampioenschap veldlopen in het Overijsselse Hellendoorn. Overijssel is haar in elke goed gezind zo bleek afgelopen maandag, dus wie weet..
Bron: hardloopnieuws.nl