19 juli, 2009
In een verstandig gelopen race had Marieke zondag lang zicht op het EK-diploma dat wordt uitgereikt aan iedereen die in de top-8 van een onderdeel finisht. 'Dat was wel even balen' was de logische reactie van de 22-jarige atlete direct na de finish. In de slotfase was de Duitse Cornelia Schwennen nog net voorbijgekomen. 'Ik dacht dat ik wat mensen gelost had, maar ze was blijkbaar in m'n spoor mee. Ik hoorde het publiek en versnelde ook nog, maar het was net niet genoeg.'
De race stemde de frele atlete (1,63 m, 48 kg) desalniettemin zeer tevreden. 'Ik heb alles eruitgehaald dat ik in me had', vond de nummer 14 van twee jaar geleden in Debrecen. 'Nu hoop ik dat ook te kunnen doen bij de EK cross in december, mijn laatste wedstrijd als neo-senioren.'
Marieke liep om 17.45 uur het voorlaatste individuele onderdeel van het hele toernooi, vlak voor de afsluitende 800 meter van de zevenkamp (en enkele estafettes). Je moet echt wel geconcentreert blijven', had de atlete ervaren. 'Je komt hier voor jezelf, maar je bent alles met elkar aan het doen. Sommigen zijn op de eerste dag al klaar en jij moet natuurlijk wel je spanning vasthouden.'
In de race bleek Marieke daar weinig problemen mee te hebben. De eerste kilometers gingen niet hard en zodra er flink versneld werd moest de atlete snel handelen: 'Ik besloot om niet mee te gaan. Ik liep daardoor samen met een ander meisje maar dat ging weer niet hard genoeg. Toen ben ik versneld en liep dus veel alleen.' Spijt had de atlete daar niet van, omdat het hogere tempo (de Russische Popkova finishte uiteindelijk bijna 50 seconden voor haar in een tijd die 20 seconden onder het record van Marieke ligt) haar waarschijnlijk ook zou zijn opgebroken. 'Ik heb alles eruit gehaald dat erin zat', concludeerde de Groningse. Dat dat betekent dat teamgenoot Paul Zwama een plekje hoger finishte, was in dat verband niet zo'n probleem: 'Hij liep zo'n goede race, dat gaf mij inspiratie hetzelfde te doen. En dat is wel gelukt.'
(bron: atletiekunie)